مقالات, آموزشی

راههای افزایش عمر کولر آبی

 

راههای افزایش عمر کولر آبی

برای استفاده بهینه از کولر آبی، نکات بسیار متعددی وجود دارد که با رعایت همه‌ی آنها، هم در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنید و هم راندمان دستگاه بالا می‌رود.

سرویس کولر آبی

اولین قدم برای اینکه کولر خانه شما با قدرت چندین و چند سال کار کند این است که با مراحل آماده سازی کولر آبی قبل از شروع فصل گرما آشنا شوید؛ در ادامه این مراحل به صورت خلاصه آمده است.

اگر می خواهید کولر آبی شما حداکثر بازدهی ممکن را داشته باشد، سرویس دهی آن را فراموش نکنید. وقتی کولر آبی خود را به موقع سرویس می کنید هم از اتلاف انرژی بیش از اندازه جلوگیری می کنید و هم بازدهی سیستم خود را افزایش می دهید

– بررسی و روغن‌کاری دینام یا موتور کولر

دینام کولر، فرآیند گردش هوا را انجام می‌دهد. با توجه به قرار گیری کولر در فضای باز، گردوغبار روی موتور ایجاد می‌شود و توصیه می‌کنیم این قطعه در سرویس دوره‌ای تمیز و روغن‌کاری شود.دینام یا همان موتور کولر بخشی است که که فرآیند گردش هوا را بر عهده دارد. با توجه به موقعیت قرار گیری کولر که معمولا در محیط باز خارج از پنجره و یا روی پشت بام خانه ها است، به مرور زمان روی موتور گرد و غبار جمع می شود. از این رو توصیه می شود که به صورت دوره ای به موتور کولر رسیدگی شده و از تمیز کردن و روغن کاری آن غافل نشوید.

– بررسی پمپ آب  کولر

واترپمپ در کف کولر و داخل آب قرار دارد و فرایند گردش آب را انجام می‌دهند. بهتر است تمام قسمت‌های پمپ آب را که شامل ورودی آب پمپ، شلنگ انتقال و سبد می‌شوند را تمیز کنید.اگر به کف کولر خود دقت کرده باشید، قطعه ای وجود دارد که در داخل آب قرار گرفته است. این قطعه همان پمپ آب کولر است و وظیفه انجام فرآیند گردش آب را عهده دار می باشد. همچنین، بهتر است نسبت به تمیز کاری تمامی بخش های پمپ آب که شامل، سبد، شلنگ انتقال و وردی واتر پمپ می شوند اقدام کنید.

– شست‌وشوی بدنه کولر

بدنه اصلی کولر را در هر بار سرویس باید شست، تا رسوب ایجاد شده روی آن تمیز شود. این رسوبات با گذشت زمان، موجب زنگ‌زدگی بدنه فلزی کولر می‌شود.بسیاری از افراد گمان می کنند که بدنه اصلی کولر بخش مهمی نبوده و هنگام سرویس کردن دستگاه از رسیدگی به این قسمت غافل می شوند. در واقع باید بدانید که بدنه کولر مدام با آب سر و کار داشته و به مرور زنگ می زند. در صورتی که این رسوبات مدت زیادی باقی بمانند، بدنه فلزی کولر به طور کامل زنگ زده و علاوه بر کاهش راندمان دستگاه مشکلات تنفسی را نیز به دنبال خواهد داشت. بدین ترتیب حتما در هر بار سرویس کولر، بدنه کولر را نیز به خوبی شست و شو دهید.

– شست‌وشوی حلزونی

مخزن حلزونی کولر، با گذشت زمان پر از ذرات و گردوغبار می‌شود. با روشن شدن کولر این ذرات در هوا پخش شده و وارد فضای ساختمان خواهند شد.

پس در زمان سرویس کولر، توصیه می‌شود که مخزن حلزونی را بشویید.بخش دیگری که به شست و شو نیاز دارد مخزن حلزونی کولر است که به تدریج و با گذر زمان با ذرات غبار پر می شود.

این ذرات زمانی که کولر خود را روشن کنید به فشای اتاق ها وارد می شوند. بنابراین، هنگامی که مشغول سرویس کردن کولر خود هستید حتما مخزن حلزونی را به خوبی بشویید.

– تعویض تسمه

تسمه‌ی فرسوده هر لحظه ممکن است پاره شود. در صورت پاره شدن تسمه، پروانه کولر نمی‌چرخد و فقط موتور به صورت درجا کار می‌کند.

پس گاهی به کولر سر بزنید و تسمه را کنترل کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.تسمه کولر نیز به مرور می تواند فرسوده شود و یک تسمه فرسوده به سادگی پاره می شود.

اگر به هر دلیلی تسمه کولرتان پاره شود، آن گاه پروانه نچرخیده و در نتیجه موتور کولر به صورت درجا کار می کند. پیشنهاد می کنیم هر از چند گاهی کولر خود را باز کرده و این قطعه را از این بابت بررسی کنید تا همیشه از سلامت آن اطمینان داشته باشید.

– بررسی و روغن‌کاری یاتاقان

یاتاقان‌ها در دو طرف محور مرکزی پروانه قرار دارند، و نیروی حرکتی را از پولی و تسمه به محور منتقل کرده و درنتیجه موجب چرخش پروانه می‌شود. پس با توجه به حساسیت بالای این قطعه، در هر بار سرویس کولر، توصیه می‌شود که یاتاقان‌ها را تمیز و روغن‌کاری کنید.

– روغن‌کاری پولی‌

قطعه پولی در کولر، یکی از اجزا مکانیکی است که با کمک تسمه نیروی حرکتی را از دینام دریافت کرده و پروانه را می‌چرخاند. در حین سرویس کولر، برای اینکه پولی ها  روان بچرخند، آنها را روغن‌کاری کنید.

– تعویض پوشال‌ها

پوشال‌های کولر بهتر است هر دو سال یکبار تعویض شوند. حتی برای اینکه نتیجه بهتری از کولر بگیرید، توصیه می‌شود پوشال‌ها را هر ساله تعویض کنید.

به طور کلی باید پوشال های کولر را حداکثر هر دو سال تعویض کنید اما اگر می خواهید کولرتان همیشه با بیشترین توان خود کار کند، بهتر است به صورت سالیانه نسبت به تعویض پوشال ها اقدام نمایید.

پوشال های تازه، ضمن این که موجب افزایش راندمان دستگاه می شود از بیماری های تنفسی نیز جلوگیری می کند. به مرور روی پوشال ها قارچ رشد می کند که اگر به اتاق وارد شود می تواند به بدن وارد شده و ایجاد بیماری کند.

– تمیز کردن شبکه آب‌رسانی کولر

تمام لوله‌ها و شلنگ‌های داخلی کولر را شبکه آبرسانی می‌گویند. تمام این لوله‌ها باید تمیز شوند تا مانعی برای انتقال آب وجود نداشته باشد.

تراز بودن شناور برای وصل شدن آب در کولر آبی مهم استشبکه آب رسانی کولر شامل تمامی شلنگ ها و لوله های داخلی می باشد. این لوله ها می توانند در طی زمان مسدود شده و از انتقال آب ممناعت کنند. به این ترتیب، باید همیشه به این موضوع نیز توجه داشته باشید که هنگام سرویس کولر لوله ها به خوبی تمیز شده و مانعی برای آب وجود نداشته باشد.

– تراز کردن شناور

در صورت تراز نبودن شناور، روند قطع و وصل شدن آب ورودی به کولر به درستی انجام نمی‌شود. در نتیجه یا آب کافی وارد کولر نمی‌شود و یا آب اضافی وارد کولر شده و از طریق شیر تخلیه و یا لبه‌ها سر می‌رود. پس در مرحله آخر شناور را تنظیم کنید.تراز نبودن شناور سبب اختلال روند قطع و وصل شدن جریان آب ورودی کولر می گردد. به این ترتیب، یا اب اضافه به کولر وارد می شود و یا آب کافی به آن نمی رسد. در هر صورت برای کولر مشکل پیش خواهد آمد. پس حتما پس از اتمام کار، شناور را به درستی تنظیم کنید.

۲- نصب سایه بان

یکی از مواردی که راندمان کولر آبی را افزایش می‌دهد، قرار دادن سایبان برای کولر است. کولرهای آبی که در تراس قرار می‌گیرند، در معرض تابش شدید خورشید نیستند و نیاز چندانی به سایبان ندارند. اما کولرهایی که در پشت بام‌ها قرار می‌گیرند، بهتر است سایبان داشته باشند. تاثیر سایبان بر کولر آبی بسیار است که در ادامه بخشی از آن آورده شده است:

کولر آبی خود را در سایه قرار دهید!

معمولا کولرهای آبی بر روی پشت بام ها قرار دارند. با توجه به اینکه معمولا کف پشت بام ها از ایزوگام هایی با رنگ تیره پوشیده شده است که جذب نور بیشتری را به همراه دارد باعث می شود فضایی که کولر آبی در آن قرار دارد به شدت گرم شود.

بازدهی یک کولر آبی در محیط گرم کاهش می یابد که مطلوب نخواهد بود. بنابراین توصیه می شود برای بازدهی بیشتر کولر آبی خود باید سایبان مناسبی را برایش فراهم نمایید که حداقل نیم متر بالاتر از سقف کولر باشد. این فاصله سبب خواهد شد که تا حد امکان دمای هوای اطراف کولر کاهش یابد.

جالب است بدانید دمای هوای زیر سایبان می تواند تا ۷ الی ۸ درجه کمتر باشد که همین امر به افزایش بازدهی کولر آبی و کیفیت بهتر کارکرد آن منجر خواهد شد. البته اگر این سایبان ها از جنس پلی کربنات با مواد UV باشند بهتر است. این مواد بیشتر نوری را که به آنها می تابد بازتاب می کند.

متاسفانه برخی افراد برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به بدنه کولر، از وسایل و ابزار بی مصرف داخل خانه که وزن زیادی دارند استفاده می کنند و آن ها را بر روی اتاقک کولر قرار می دهند. این کار نه تنها کمکی به بازدهی کولر آبی شما نمی کند بلکه باعث آسیب رساندن به بدنه کولر هم خواهد شد.

برای افزایش کیفیت باد کولر آبی می توانید اطراف بدنه کولر را با حصیر بپوشانید که از تجمع گرد و غبار داخل کولر جلوگیری می کند و هوای مطبوع تری را فراهم خواهد آورد.

فواید نصب سایبان برای کولر آبی:
  • سایبان کمک می‌کند تا باد کولر همیشه خنک باشد. بعد از نصب سایبان برای کولر شاهد تغییر چشم‌گیری در خنکی باد کولر خواهید بود.
  • دلیل دیگر برای نصب سایبان، مصرف کمتر آب است. به دلیل تابش مستقیم خورشید، دمای آب داخل کولر بالا رفته و سریع‌تر بخار می‌شود. نتیجه این امر افزایش مصرف آب خواهد بود.
  • دلیل دیگر برای استفاده از سایبان، افزایش عمر کولر است. در صورتی که کولر سایبان داشته باشد، آفتاب مستقیم به بدنه کولر نخواهد تابید و بارش باران و برف موجب پوسیدگی بدنه آن نخواهد شد.

دیدیم که با صرف هزینه محدودی برای نصب سایبان، هم در هزینه‌های آب و برق صرفه‌جویی می‌شود و هم عمر مفید کولر افزایش می‌یابد. همچنین بادی که کولر ایجاد می‌کند، بسیار خنک‌تر خواهد بود.

کار کردن کولر آبی بدون آب

همیشه تصور بر این بوده که اگر کولر بدون آب کار کند، خواهد سوخت.

بدون آب روشن بودن کولر در کوتاه مدت، موجب سوختن آن نمی‌شود، اما اگر این روند طولانی شود، موتور داغ شده و در نهایت خواهد سوخت. فضای داخلی کولر در معرض تابش شدید خورشید است و این امر در گرم شدن موتور کولر تاثیر خواهد گذاشت. پس وجود آب در کولر به خنک شدن موتور کمک می‌کند. حال اگر کولر در شب بدون آب کار کند، تاثیر خیلی زیادی روی موتور نخواهد داشت.

اما توصیه می‌شود که همیشه کولر پر از آب باشد تا تمام قطعات آن بدرستی کار کنند و باد کولر خنک باشد.

 روشن کردن کولر با دور تند

توصیه کارشناسان متخصص در زمینه تعمیرات کولر این است که کولر را ابتدا با دور تند روشن کنید و بعد از کمی کار کردن، آن را روی دور کند قرار دهید.

دلیل این کار به سیستم کولرهای قدیمی‌تر برمی‌گردد. کولرهای آبی قدیمی دارای یک خازن راه‌انداز بودند که در کولرهای جدید این قطعه حذف شده است. این خازن وظیفه دارد تا با سرعت بالاتر، کولر را از سرعت صفر به دور مطلوب برساند.

حال وقتی کولر را روی دور تند روشن کنیم، عملا نقش همان خازن را بازی می‌کند و دور کولر را به دور مطلوب می‌رساند. بدین ترتیب فشار کمتری به موتور کولر وارد می‌شود. پس از ۲ دقیقه که کولر با دور تند روشن ماند، آن را روی دور کند قرار دهید.با این کار عمر مفید کولر هم افزایش خواهد یافت.

جایگاه مناسب برای کانال و دریچه‌ها

کانال‌کشی‌های کولر باید زیر نظر متخصص و طراح انجام شده و تمام استانداردها رعایت شود. برای مثال یک فضای بزرگ نباید طوری کانال‌کشی شود که باد کولر به هیچ بخشی از این فضا نرسد. همچنین زاویه قرارگیری دریچه‌ها باید به شکلی باشد که از باد کولر حداکثر استفاده را داشت.

امروزه دریچه‌های کولر هوشمند بوده و دارای ریموت از راه دور هستند. با استفاده از این ریموت، قادر هستید جریان وزش باد را کنترل و تنظیم کنید و حتی دریچه را ببندید.

حداقل طول کانال کشی

کانال‌های کولر آبی نباید خیلی طولانی و پیچ در پیچ باشند. در صورت زندگی در ساختمان‌های بلند، بهتر است کولر را داخل تراس قرار دهید.

مسیر طولانی کانال موجب کاهش فشار هوا شده و حداقل باد را به داخل ساختمان هدایت می‌کند. همچنین پیچ و خم‌های زیاد در مسیر کانال کولر، جریان باد را منحرف کرده و فضای خانه را خنک نمی‌کند.

 باز بودن پنجره هنگام روشن بودن کولر آبی

برخی بر این باورند که در صورت روشن بودن کولرهای آبی، باید تمامی پنجره‌ها و درها را بست تا هوای خنک از خانه خارج نشود. این تصور اشتباه است. در صورت روشن بودن کولر باید حداقل یک پنجره باز باشد تا هوا، در محیط جریان داشته باشد. بسته بودن در و پنجره موجب دم کردن محیط، ایجاد بوی نامطبوع و افزایش رطوبت خواهد شد. پس زمانی که کولر آبی روشن است، یکی از پنجره‌ها را کمی باز کنید تا هوا، به خوبی جریان داشته باشد.

  • روزهایی که حس کردید باد کولر خنک نیست، پوشال‌های آن را به روش دستی خیس کنید.
  • در کنار سایبان، اگر امکان داشت، دورتادور کولر را با حصیر بپوشانید و گاهی هم آن را خیس کنید. این کار به خنک شدن باد کولر کمک می‌کند.
  • هر هفته شرایط کولر را بررسی کنید. وضعیت آب، پمپ، سایبان، موتور و تسمه را کنترل کنید.
  • برای اینکه بدنه کولر کمتر دچار شوره و رسوب شود، یک عدد رسوب‌گیر کولر را داخل آب کولر بیندازید.
  • می‌توانید چند قطره از محلول‌های خوشبوکننده را داخل آب کولر بریزید، تا در صورت روشن شدن کولر، رایحه مطبوعی در فضا بپیچد.

(گروه صنعتی اورانوس)

(برای دیدن محصولات کلیک کنید)

دریچه های کولر

برای افزایش توان کولر آبی این موارد را مورد توجه قرار دهید:

1- راه‌کار افزایش توان برودتی کولر باید متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط آب و هوایی محل (از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود.

2- از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب و از کولرهای آبی برای مناطق معتدل استفاده شود.

3- کانال کشی کولر از کوتاه‌ترین مسیر انجام شود. هر چه مسیر کانال کشی  کولر‌های آبی طولانی‌تر باشد فشار هوا در مسیر کانال‌ها افت پیدا کرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و سرمای حاصل شده نیز کمتر می‌شود؛ لذا باید حتی الامکان کوتاه‌ترین مسیر کانال‌کشی در نظر گرفته شود.

4- حتی‌الامکان هر ساله نسبت به تعویض پوشال‌های کولر اقدام نمایید. تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما کارکرد کولر را بهبود بخشیده؛ مصرف انرژی آن را کاهش می‌دهد و از هدر رفتن سرما نیز جلوگیری می‌کند

5- استفاده بی‌مورد و یا هم‌زمان از وسایل خانگی گرمازا مانند: اجاق، سماور و لامپ‌‌های متعدد باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می‌شود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد.

6- چنانچه امکان‌پذیر باشد باید از سیستم سرمایش موضعی استفاده کرد. به این معنی که تنها به اتاق‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، هوای سرد را منتقل کنیم. به این منظور می توان دریچه‌های ورودی هوا به سایر اتاق‌ها را مسدود کرد.

7- در حد‌امکان از روشن نگه‌داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز شود و به ویژه تا حد امکان سعی گردد که از دور آهسته کولر استفاده شود تا دستگاه فشار کمتری متحمل گردد.

8- باید سعی شود تا از استفاده در ساعات پیک مصرف برق (از نیم ساعت قبل از اذان مغرب تا 5/2 ساعت بعد از آن) که مصرف انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور به حداکثر می رسد، خودداری کرد.

9- هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد.

برای بازدهی بهتر کولر آبی بهتر است تا آنجا که ممکن است وسایل گرمازای داخل منزل را خاموش کنید. همچنین دریچه اتاق هایی که در آن حضور ندارید ببندید اما یک پنجره کوچک را باز بگذارید تا با جریان داشتن باد، جریان هوای بهتری را داشته باشید.

همچنین برای بازدهی بهتر کولر آبی بهتر است در ابتدا به مدت دو دقیقه کولر را روی تند بگذارید و سپس آن را روی حالت کند قرار دهید. اینکار به این منظور می باشد که دور کولر آبی در حداقل زمان ممکن از صفر به مقدار مطلوب برسد.  برای افزایش طول عمر کولر آبی خود می توانید از یک رسوب گیر داخل آب کولر استفاده نمایید. بعلاوه می توانید از چند قطره اسانس خوشبوکننده داخل آب استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید