مقالات, آموزشی

کانالسازی و کانال کشی

کانالسازی و کانال کشی :

امروزه با توجه به رشد و تراکم بالای جمعیتی در کلان‌ شهری مثل تهران و زیاد شدن ساخت‌ و سازها و معماری ‌های شهری و با توجه به اینکه این تراکم بعضا امکان استفاده از فضایی مثل بالکن را به‌دلیل دیدی که به حریم خصوصی دیگری باعث می‌ شود را از ما گرفته و با بازگذاشتن پنجره‌ ها هم نه‌تنها باد خنک و حتی نسیمی نصیب حالمان نمی ‌شود، که فقط پشه‌ ها و انواع حشرات گزنده مهمان ساختمان‌مان می‌ شوند و روزگارمان را سیاه می‌ کنند، درخواست و تقاضا برای کانال سازی کولر و راه‌ اندازی سیستم هوای مطبوع و استفاده و بهره‌مندی از دستگاه‌ های خنک‌کننده چندین و چند برابر شده است.

اساسا سیستم‌ های مبتنی بر کانال‌ کشی به دلیل مقرون به‌ صرفه بودن و تنوع علوم و فناوری‌ های نو در این زمینه و وجود برندها و مارک ‌های مختلف بیشتر مورد استقبال قرار می‌ گیرند.

یعنی ساخت و کانال سازی کولر و کانال‌ کشی کولر گازی و ساخت کانال تهویه مطبوع‌، داکت اسپیلت، فن کویل و… یکی از خدمات عادی و روتین امروزی در ساخت ‌و سازهای شهری و ساختمانی محسوب می ‌شود، مخصوصا در شهرهای بزرگ.

انتقال هوا در ساختمان های مسکونی و ساختمان های صنعتی کمک میکند تا عملیات انتقال هوا بهتر و سریعتر و کارآمدتر از قبل انجام پذیرد. تصمیم گیری جهت استعمال روش مناسب  اجرای کانالسازی و کانال کشی هوا، توسط مهندسین مکانیک اخذ می شود که موجب کاهش اتلاف انرژی  می باشد

کانال کولر یکی از انواع مجاری یا کانال انتقال هوا می باشد. کانال کولر از ورق گالوانیزه و عمدتا با ضخامت 0.5 تا 0.6 میلیمتر و به صورت چهارگوش ساخته میشود. اتصالات در کانال کولر معمولا از نوع بندکشویی و فلنج نبشی میباشد ولی امکان ساخت از نوع TDF و TDC نیز وجود دارد.

در ادامه قصد داریم در رابطه با این جزء مهم سیستم تهویه ، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم تا اگر زمانی تصمیم به احداث کانال کولر در ساختمان خود نمودید بهترین انتخاب را در این باره انجام دهید. بحث ما بیشتر پیرامون انواع کانال کولر ، نحوه نصب و کانال کشی و در نهایت دریچه کولر می باشد .

کانال کولر گالوانیزه

این  کانال های کولر  در دو نوع گرد و چهارگوش تولید می شوند .

به دلیل قدیمی بودن مراحل نصب این کانال ها نیز به شکل سنتی صورت می پذیرد.همان طور که می دانید هوای داخل کانال باید خنک تر از هوای بیرونی باشد ولی در کانال های کولر از جنس گالوانیزه به دلیل آلیاژی که دارند اگر درست عایق بندی نشوند هوای داخل کانال قبل از رسیدن به مقصد گرم شده و کیفیت کار کل سیستم را مختل می کند . برای عایق بندی این نوع از کانال ها از پشم سنگ و یا پشم شیشه استفاده می کنند ولی مشکلی که این نوع عایق ایجاد می کند این است که ممکن است با توجه به وجود منافذی در بدنه کانال ها این پشم شیشه وارد هوای محیط شده و برای افراد مشکلات تنفسی و یا پوستی ایجاد کند .

زنگ زده گی و عمر پایین، نیاز به بست و اتصالات زیاد به دلیل قدیمی بودن روش نصب ، وزن سنگین و هدر رفت زیاد انرژی به دلیل وجود درز در بدنه از جمله معایب این جنس از کانال ها می باشد.

کانال های کولر پیش عایق

این کانال ها از جنس فوم پلی اورتان با ضخامت یک الی سه سانتی متر ساخته شده که با استفاده از ورق آلومینیومی پوشش داده شده است . فوم مورد استفاده در این نوع کانال ها باعث عایق بندی آن شده و هدر رفت انرژی را در آن به حداقل می رساند و دلیل استفاده از ورقه آلمینیومی نیز افزایش استحکام کانال است . این نوع کانال ها در ردیف کانال های چهارگوش قرار می گیرند و به دلیل جدید بودن اطلاعات زیادی در رابطه با مزایای خاص و یا معایب آن در دست نیست.

کانال کولر پارچه ای

در مقابل کانال های کولر از جنس گالوانیزه ، کانال های کولر پارچه ای کاملا مدرن بوده و با استفاده از جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا و از جنس الیاف خاصی ساخته شده اند . کانال های پارچه ای با توجه به مزایای بالایی که دارند ، روز به روز بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می گیرند .

داشتن ویژگی های خوبی مثل ضد حریق بودن ، وزن کم ، سر و صدای کم ،کاهش مصرف انرژی ، رنگ بندی متنوع ، اشغال کمتر فضا ، کاهش مصرف انرژی هواساز و … باعث شده است که از این نوع کانال ها در محیط های مختلف از جمله آزمایشگاه ها ، مراکز اداری ، مراکز صنعتی ، فروشگاه ها ،استخر ها ، سرد خانه ها و… استفاده شود .

کانال کولر جوشی

این نوع از کانال ها از جنس ورقه های سیاه آهنی بوده و به دلیل هزینه بسیار بالای خرید و نصب و وزن بالا محبوبیت زیادی ندارد . از این نوع کانال های کولر بیشتر در مراکز صنعتی و برای تخلیه هوای خیلی گرم موتورخانه ها و یا هود های صنعتی استفاده می کنند .

روش نصب و راه اندازی این نوع کانال ها نیاز به تخصص دارد و اگر به صورت سر سری صورت پذیرد عمر کانال را به شدت کاهش می دهد.

کانال های کولر پلاستیکی

این نوع از کانال ها شباهت بسیار زیادی به کانال های پارچه ای دارند و شاید بتوان گفت مهم ترین تفاوت آن جنس این نوع کانال است که از جنس پلاستیکی است .

وزن کم ، هزینه پائین تر نسبت به کانال های از جنس گالوانیزه ، ضد باکتری بودن ، سرعت نصب بالا، هدر رفت انرژی کمتر تنوع رنگ بندی و کاهش سر و صدا از جمله مهمترین مزایای این نوع از کانال های کولر است.

کانال های کولر فلکسی یا لوله خرطومی

از این نوع کانال ها در مواقعی که محدودیت فضا وجود دارد و امکان نصب کانال های چهار گوش موجود نمی باشد استفاده می شود .

کانال های فلکسی خود در چهار نوع : عایق حرارتی (پشم شیشه) بزنتی ، ساده و کمبی با روکش تولید می شوند .

سرعت بالا در نصب ، عدم نیاز به آویز و بست زیاد در هنگام نصب ، ایجاد سر و صدای کمتر در هنگام بهره برداری ، سبک ، ضد حریق ، قابلیت انعطاف پذیری زیاد و … از جمله مزایای خوب این نوع از کانال های کولر محسوب می شود.

کانالسازی:

در کانال سازی محاسبه ابعاد کانال اهمیت زیادی دارد چون سرعت هوای انتقالی و نیز مقدار آن به ابعاد کانال بستگی دارد. قبل از شروع به کانال سازی بهتر است محیط توسط یک کارشناس مورد بازدید قرار گرفته و نوع کانال کشی مورد نیاز توسط وی تشخیص داده شود و

در کانال های که برای دمش استفاده می شود نباید سرعت هوا در داخل کانال ها از محدوده ی 1800 الی 2200 فوت در دقیقه بالاتر رود .چون در این صورت راندمان مکانیکی سیستم کاهش یافته و علاوه بر آن سرعت بیشتر از این محدوده باعث افت فشار زیاد و همچنین افزایش میزان سر و صدا در کانال می شود

در تغییر اندازه ابعاد در کانال های چهار گوش دقت شود که تناسب اندازه از 1 به 6 بیشتر نشود .

زانوئی هایی که در مسیر استفاده می شود نیز باید ابعاد بزرگی داشته باشند تا هوا به راحتی و بدون افت فشار در آن تغییر مسیر دهد و مشکلی در جریان هوا به وجود نیاید.

در کانال های رفت باید سرعت هوا در دریچه های کولر به صورتی تنظیم گردد که هوا بتواند پس از خروج از دریچه دو سوم (۲/۳) طول اتاق را بپیماید.

اگر می خواهید هوای تهویه شده پس از خروج از دریچه، مسافت طولانی تری انتقال یابد از دریچه های نوع پرتابی استفاده کنید.

برای ساخت کانال چهارگوش ابتدا می بایست ابعاد محیطی را به دقت اندازه گیری کرده و به وسیله ی سمبه بر روی ورق علامت گذاری کنیم.

برای انجام این کار می توانیم از متر و انواع شابلون ها استفاده کنیم .

پس از تهیه الگو و یا همان نقشه کار در مرحله ی بعدی عمل برشکاری ورق ها صورت می گیرد که باید طبق اندازه هایی که از مرحله قبل بدست آوردیم عملیات برش را انجام دهیم .

پس از اتمام برش ورق های کانال (از هر نوعی ) ورق های برش خورده را با توجه به محل های که قرار است مورد استفاده قرار گیرند ، در صورت نیاز خم می کنیم البته اگر از ورقی قرار است به عنوان زانوئی 90 درجه استفاده کنیم ، در این صورت این ورق نیاز به خم شدگی بیشتری دارد که این عمل نیز با استفاده از دستگاه های مخصوص به راحتی صورت می پذیرد که در ادامه این عمل را نیز شرح خواهیم داد.

بعد زا خم کردن ورق ها و آماده سازی آن ها جهت نصب ، آخرین مرحله اتصال ورق های آماده شده به یکدیگر است که برای اینکار حتما به بست ، آویز و سایر اتصالات نیاز پیدا می کنید که حتما باید قبل از شروع به کار با توجه به نوع جنس کانالی که انتخاب کرده اید ، این موارد را نیز تهیه و آماده کنید.

برای اینکار ابتدا باید ابزارهای مورد نیاز را آماده کنیم. وسایلی مانند شابلون،سمبه و قیچی از جمله ملزومات این کار هستند .

پس از آماده سازی وسایل ورق هایی که برش دادیم را داخل دستگاه نبرد انتقال می دهیم. دستگاه نبرد در کانال سازی وظیفه گرد کردن ورق ها را انجام می دهد. در نتیجه علاوه بر اینکه از این دستگاه برای ساخت زانوئی 90 درجه استفاده می شود ، برای ساخت کانال های گرد نیز اغلب از نبرد استفاده می کنند.

در ساخت کانال های گرد نیز همانند کانال های چهار گوش ابتدا باید طرح و نقشه کار با اندازه گیری های دقیق تهیه شود و سپس ورق های کانال توسط شابلون و قیچی برش داده شده و بعد برای کار در صورت نیاز خمیده وآماده شوند.

برای دیدن محصولات کلیک کنید)
(گروه صنعتی اورانوس)

دیدگاهتان را بنویسید