مشکلات تهویه مطبوع
این روزها با توجه به آب و هوای گرم و خشک ایران استفاده از انواع مختلف دستگاه تهویه مطبوع امری حیاتی است.
زندگی بدون داشتن یک سیستم تهویه مطبوع غیرقابل تحمل است.
از آنجایی که تعمیر دستگاه های تهویه مطبوع بسیار هزینهبر است، بازرسی به موقع دستگاه بسیار ضروری است.
از این رو، بسیار مهم است که با برخی مشکلات شایع دستگاه های تهویه مطبوع آشنایی داشته باشیم تا در مواقع ضرور به کار آید.
ده مشکل رایج سیستم های تهویه مطبوع و راه حل آنها
۱- فیلتر
یکی از دلایل اصلی درست کار نکردن تهویه مطبوع فیلتر معیوب یا کثیف است.
دستورالعمل شرکت سازنده را درباره زمان تعویض فیلتر و نحوه نگهداری آن بخوانید.
برخی فیلترها باید هرماه عوض شوند و برخی دیگر هر سه ماه یک بار.
همچنین برخی دیگر از فیلترها چند بار مصرف بوده و می توان پس از تمیز کردن دوباره از آنها استفاده کرد.
یک روش برای فهمیدن اینکه یک فیلتر نیاز به تمیزکاری دارد این است که ببینیم نور از فیلتر عبور میکند یا نه.
اگر نوری رد نشد زمان تمیز کردن فیلتر است. یک فیلتر معیوب نه تنها راندمان سیستم را کاهش می دهد بلکه می تواند منجر به خرابی دستگاه شود.
۲- ترموستات
یک کنترل ساده دیگر در سیستم تهویه مطبوع، اطمینان از عملکرد صحیح ترموستات (که وظیفه کنترل دمای اتاق را برعهده داره) است.
ترموستات باید روشن، تمیز و تراز باشد. ترموستات نباید زیر نور آفتاب باشد و تنظیمات آن به درستی انجام شده باشد.
اگر ترموستات درست عمل میکند مشکل را باید در جای دیگری جستجو کرد.
۳- نشت مُبرد (گاز)
اگر کندانسور نشتی داشته باشد دستگاه به خوبی کار نمیکند و اصطلاحن دما بالا و پایین می شود.
هزینه تعمیر دستگاه ارتباط مستقیم با محل وقوع نشتی دارد.
به همین دلیل، بازرسی سالانه دستگاه تهویه مطبوع توسط یک تکنسین متخصص به شدت توصیه میشود.
۴- زهکشی
همانند فیلتر، زهکشی نیز ممکن است با کثیفی، غبار یا پرز مسدود شود.
در این صورت محفظه تخلیه پر می شود و آب چکه میکند که به خودی خود میتواند خطرناک باشد.
۵- کلیدهای قطع و فیوزها
کلید قطع کن و فیوز از دستگاه تهویه مطبوع و کندانسور در برابر گرم شدن بیش از حد محافظت میکند.
وقتی یک سیستم خراب میشود، معمولاً اولین چیزی که توسط تکنسین HVAC کنترل میشود همین کلیدهای قطع کننده است.
۶- خازنها
موتور کندانسور و فن بدون خازن کار نمیکند. خازن استارت یک تکانه (سیگنال اولیه قدرتمند) به موتور میفرستد تا موتور شروع به کار کند.
خازن دیگری تکانههای پیاپی ارسال میکند تا موتور به عملکرد خود ادامه دهد.
در صورت سوختن هریک از این خازنها سیستم به درستی کار نمیکند.
۷- کمپرسور
عملکرد کمپرسور این گونه است که انرژی را به مبرد میدهد تا وارد کویل شده و تبادل کرمایی با محیط انجام دهد.
اگر کمپرسور کار نکند سیستم تهویه مطبوع خانه شما را خنک نمیکند.
اگر گاز مبرد تخلیه شده باشد کمپرسور داغ میکند و درنهایت میسوزد.
اگر گاز مبرد زیادی باشد، مبرد به درون کمپرسور برمیگردد و منجر به بروز خطا میشود.
۸- کویلهای تبخیر
کویل تبخیر هوای گرم محیط را جذب میکند و دوباره آن را به صورت هوای خنک از طریق کانال به محیط ارسال میکند.
این کویل ممکن است دچار پوسیدگی شود. اما اگر کویل درون ساختمان نصب شده باشد کافی است هر سه سال یک بار یک بازدید و سرویس شود.
۹- کویلهای کندانسور
کویلهای کندانسور به همراه کمپرسور در بیرون نصب میشوند به همین دلیل دچار کثیفی میشوند.
میتوان آنها را سالی یک بار با جریان آب شستشو داد.
اما اگر آلودگی بیش از اندازه بود یک تکنسین تهویه مطبوع باید با یک پاک کننده شیمیایی آنها را تمیز کند.
۱۰- کنداکتور پوسیده
در سیستم تهویه مطبوع کمپرسور، موتور دمنده و موتور فن کندانسور،کنداکتورهایی دارند که اتصال الکتریکی را برای کار کردن تجهیز به وجود میآورند.
در صورت وجود قوس الکتریکی یا جوش برق، جریان الکتریکی برای راهاندازی موتور دچار مشکل میشود.
(حضور گروه صنعتی اورانوس در نمایشگاه های بین المللی)