دریچه های دیواری
دریچه های دیواری گروه صنعتی اورانوس مخصوص دهش هوا
عایق بندی کانال کولر
یکی از روشهای تامین شرایط آسـایش در یـک محـیط ،اسـتفاده از سیسـتم هوارسـانی با استفاده از کانال کشی کولر اسـت.وظیفـه یک سیسـتم کانـال
سیستمهای کانال معمولی ۲۵ تا ه۴ درصد انرژی گرمایش یا سرمایش خود را در نزدیکی دستگاه هواساز از دست میدهند. منازلی که کانالها در محدوده محافظت شده ای مانند زیرزمین هستند، مقدار کمتری انرژی از دست خواهند داد، درحالیکه سیستمهای دیگر (مانند کانالهایی که در سقف یا زیرشیروانی قراردارند) انرژی بیشتری ازدست میدهند.
در سیستمهایی که کانالها در زیرشیروانی قراردارند، یکی از مهمترین راهکارهایی که میتوان در انرژی صرفه جویی کرد، تغییر و تعمیر وضعیت کنونی کانالهاست. در تحقیق صورت گرفته در آمریکا نشان داده شده است که اگر تنها در نیمی از کانالهای بدون عایق و درزگیری نشده یک منزل معمولی جلوی هدر رفتن گرما گرفته شود، 160 دلار در هزینه قبض انرژی صرفه جویی میشود. در نتیجه هزینه عایق کردن و درزگیری کانالها در کمتر از ۳ سال جبران میگردد.
انرژی در سیستمهای کانال به دو صورت هدر میرود:
از طریق سطوح گرم و نشت هوا از درزها. برای بیان ساده تر میتوان کانال برای هوای گرم را مثال زد، اما این اطلاعات برای هوای سرد نیز صدق میکند.
یکی دیگر از راههای هدر رفت گرما نشت هواست. گاهی نشت هوا به دلیل سوراخ شدن اتفاقی کانال و گاهی به دلیل اتصالات ضعیف میباشد. حتی اگر کانالها درزگیری شوند عملکرد نامناسب آنها میتواند موجب نشت هوا از داخل خود منزل شود.
هوا از فشار بالا به سمت فشار پایین حرکت میکند. برای اینکه هوای رفت از داخل کانال به هوای مورد نظر برود، باید هوای داخل کانال فشار بالاتری نسبت به هوای اتاق داشته باشد. به طور مشابه برای برگشت هوا از داخل اتاق به کانال برگشت، هوای داخل کانال باید فشار کمتری نسبت به هوای اتاق داشته باشد. فن دستگاه هواساز مرکزی، تولید کننده این اختلاف فشار میباشد. به محض اینکه فن خاموش شود فشار به سرعت برابر شده و جریان هوا نیز متوقف می شود.
فن دستگاه هواساز مرکزی یک فشار بالا در کانال هوای رفت و یک فشار پایین در کانال برگشت تولید میکند. فشار بالا، هوای گرم را مجبور به حرکت در کانال و جریان یافتن به اتاق میکند و فشار پایین، هوای داخل اتاق را به داخل کانال برگشت میکشد.
در سیستمهای تهویه مطبوع ساختمانهای مسکونی و اداری، در مقابل ه°ا درصد هوای مصرفی رفت، ۲ درصد هوای تازه و ه۸ درصد هوای برگشتی در نظر گرفته میشود.
طرح کانال برگشت بطور کلی مشابه کانال رفت میباشد. دریچه های برگشت هوا را میتوان در هر نقطه ای از اتاق نصب نمود به شرط آن که مسیر هوای خروجی از دریچه اصلی کوتاهتر نشود، یعنی می باید هوا پس از خارج شدن از دریچه اصلی در اتاق جریان یافته و سپس به دریچه برگشت برسد و اگر این فاصله کم باشد راندمان سیستم پایین خواهد آمد.
شبکه برگشت کانال هوا به سه روش کلی طراحی میشوند. این سه روش عبارتند از:
۱-کانال جداگانه به موازات کانال رفت اجرا شود. در این روش همانطور که برای هر یک از اتاقها کانال رفت در نظر گرفته میشود، در محل مناسب نیز کانال برگشت برای همه اتاقها تعبیه میگردد. در این روش که عملا منطقی ترین و کاملترین روش میباشد دو اشکال عمده وجود دارد: مقدار و هزینه کانال کشی زیاد میشود و همچنین به علت تقاطع زیاد کانال رفت و برگشت ارتفاع سقف کاذب زیاد میگردد.
۲-در روش دوم از راهرو و هال به عنوان جمع کننده هوای برگشتی استفاده میشود و دریچه برگشت هوا در قسمت پایین دربها نصب و از یک یا چند قسمت راهرو و هال، هوای برگشتی توسط کانال به دستگاه باز می گردد.
۳- در این روش از سقف کاذب به عنوان جمع آورنده هوای برگشتی استفاده شده وهوای برگشتی از طریق یک یا چند دریچه به دستگاه میرسد.نکته:
برای تقویت کیفیت تهویه در سیستم انتقال هوا و جلوگیری از هزینه های بیشتر بهتر است که این نکات مورد توجه قرار گیرد :
- عرض کانال که نصب درآن صورت می گیرد.
- جنس ورقه های مورد استفاده برای کانال کشی ( ورق های گالوانیزه قیمت بالایی دارند محاسبه درست در ابتدای کار بسیار اهمیت دارد).
- عایق کردن کانال ها
- طراحی و معماری فضایی که نصب کانال درآن صورت می گیرد.
- نصب دریچه بازدید.
- همسو بودن کانال ها و جریان هوا.
- در نظر گرفتن سرعت جریان هوا.
- قرار دادن دریچه هوا در انتهای تمام انشعابات.