مقالات

انواع دریچه هوا

فهرست

در مکان‏های پرجمعیت تامین شرایط مطلوب به ویژه از نظر کیفیت هوای داخل اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر، در بسیاری از سیستم­های توزیع هوا، عوامل کارآیی تهویه و مصرف انرژی به طور چشمگیری به آرایش قرارگیری دریچه ‏های ورود و خروج هوا وابسته است.
دریچه هوا  یا به اصطلاح کانال هوا آخرین تجهیزات سیستم تهویه مطبوع و سیستم توزیع و انتقال هوا می باشد. انتخاب صحیح یک دریچه، کامل کننده حلقه طراحی سیستمهای تهویه مطبوع است.

 

دریچه هوا چیست؟

دریچه هوا  به منظور تنظیم فشار هدایت هوای دستگاه های تهویه مطبوع مانند کولر های آبی، هواساز ها و فن کویل های آبی  ایرواشر ها ، هواکش های سانتریفیوژ و زنت ها مورد استفاده قرار می گیرد.دریچه هوا در تمامی انواع وظیفه کاهش سرعت و افزایش فشار استاتیکی جریان درون سیستم را داراست.

 

انواع دریچه هوا بر اساس جنس ساخته شده

درچه های هوا از لحاظ جنس به سه دسته تقسیم می شوند:

 

  • فلزی شامل دریچه های آلومینیومی و دریچه های آهنی : این نوع از دریچه ها در صنعت تهویه مطبوع کاربرد گسترده ای دارند.
  • پلاستیکی از جنس ABS : این نوع از دریچه ها به منظور هوارسانی در سیستم های مکنده و دمنده ای مانند هواساز، داکت، و کولر ها , و محیطهایی که درصد رطوبت موجود بالا باشد مورد قابل استفاده قرار میگیرد.
  • چوبی (MDF) : این نوع از دریچه ها هم به منظور دهش هوا و هم به سبب مکمل نما در طراحی داخلی به کار می روند که ساختار اصلی آن ها از MDF است.
 

در زیر به دسته بندی دریچه های آلومینیومی اشاره میکنیم.

  • دریچه های آلومینومی دیواری
  • دریچه های آلومینیومی خطی ( به سه صورت زاویه دار، کله قندی و اسلوت موجود است)
  • دریچه های آلومینیومی سقفی (به چهار صورت یک،دو،سه و چهارطرفه وجود دارد)
  • دریچه های آلومینیومی مشبک ( لانه زنبوری)
  • دریچه های آلومینیومی قوس دار ( به منظور زیبایی بیشتر در طراحی داخلی)
  • دریچه های آلومینیومی گرد ( شامل دریچه هوای گرد مشبک، جت نازل، کروی، سونایی و برجسته می باشد)
  • دریچه های آلومینیومی تایلی

دریچه هوا فلزی آلومینیومی

دریچه هوا آلومینیومی از کاربرد های وسیع این دریچه در تهویه مطبوع می باشد. پره های عبور هوا و فریم این دریچه از جنس آلومینیوم می باشد.

دریچه های هوای آلومینیومی شامل: دریچه هوا دیواری، دریچه هوای خطی، دریچه هوا سقفی، دریچه هوا ی مشبک، دریچه خورشیدی و دریچه تایلی میشود.

 

 

دریچه هوای دیواری

دریچه های دیواری مانند دریچه های چهار گوش دارای یک شبکه دمپر در لایه ی پشتی می باشد. این دریچه ها قابل تنظیم می باشند و می توان پره های آن ها را به جهت های مختلف تنظیم کرد.هوای خروجی در دریچه های هوا به کمک تیغه های عمومی و افقی درچه ها از مسیر های افقی و عمودی خارج می شوند.

 

 

دیواری آهنی

دیواری شمشیری

دیواری پلاستیکی

 دریچه هوای سقفی

هوا از این دریچه ها با سرعت مناسب به سطح  می رسد. دریچه های سقفی انواع مختلفی دارند: دریچه سقفی، دریچه سقفی چهارگوش یک طرفه، دریچه سقفی چهارگوش دو طرفه، دریچه سقفی چهارگوش سه طرفه، دریچه سقفی چهارگوش چهار طرفه می باشد.

 
 

دریچه هوای خطی

دریچه هوا خطی به سه صورت دریچه هوا ی خطی کله قندی، طرح اسلوت و زاویه دار تقسیم می شود. این دریچه قابل نصب بر روی دیوار و زیر سقف می باشد.
دریچه هوا ی خطی زاویه دار از تیغه های موازی زاویهِ ۳۰ زاویه دار تشکیل شده است. دریچه هوای خطی کله قندی نیز از تیغه های T شکل تشکیل شده اند و دریچه هوای خطی طرح اسلوت نیز از تیغه های ضخیمِ T شکل که از تیغه های خطی کله قندی بزرگتر هستند تشکیل شده است.

 

دریچه هوای آلومینیومی مشبک

دریچه مشبک دارای ساختاری شبکه ای و شبیه به لانه زنبور است. این دریچه در رنگ ها و شکل های مختلفی تولید می شوند شامل چهارگوش، گرد، مثلثی میباشد و پره های آن قابل تنظیم می باشد. دریچه هوای مشبک بیشتر برای سیستم رفتِ هوا یا سیستمِ برگشتِ هوا استفاده میشود.

 

دریچه هوای خورشیدی

از انواع دریچه های گرد می توان به دریچه های خورشیدی اشاره کرداین دریچه ها دارای اشکال مربعی هستند. داخل این صفحه ی مربع شکل با انواع اشکال مدورهندسی دکوراتیو تولید میشود. این نوع دریچه ها به دو صورت دریچه گرد خورشیدی و دریچه تایل (آرم استرانگ خورشیدی) است که به صورت فریم دار و بدون فریم تولید میشوند.

 

دریچه هوای تایلی

دریچه تایلی مانند دریچه های سقفی می باشد و بصورت سقفی هوارسانی می کند. این نوع دریچه های هوا دارای انواع مختلفی میباشند مانند دریچه هوای مشبکِ یک، دو، سه و چهارطرفه تایلی، دریچه هوای گردِ ترکیبی بصورت تایلی، دریچه هوای چهارگوشِ ترکیبی بصورت تایلی، دریچه هوای یک، دو، سه و چهار طرفه تایلی می باشند و قابل نصب بر روی سقف های کاذب هستند.
 

 

انواع دریچه تنظیم هوا

  •  دریچه هوای رفت
  •  دریچه هوای برگشت
  • دریچه مکش (دریچه تخلیه هوا)
  •  دریچه دسترسی (دریچه بازدید)

 

دیدگاهتان را بنویسید